یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزبر اسبق بهداشت الحاق آموزش پزشکی به وزارت بهداشت و تمام وقت نبودن اساتید علوم پزشکی را بزرگترین مشکلات آموزش پزشکی کشور خواند.

به گزارش ایسنا دکتر رضا ملک‌زاده وزیر اسبق بهداشت، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون فرهنگستان علوم پزشکی کشور در مورد وضعیت آموزش پزشکی کشور گفت: "نمی‌توان به علم پزشکی جدا از سایر علوم نگاه کرد. دانشکده پزشکی باید همانند سایر دانشکده‌ها در یک دانشگاه جامع و زیر مجموعه وزارت علوم باشد."

او  افزود: "وزارت بهداشت یک تشکیلات اجرایی است نه آموزشی، قطعا در وزارت بهداشت و بیمارستانهای آموزشی فعلی، "درمان بر آموزش" و "درمان اورژانسی هم بر درمان بستری" مقدم است. "

به گفته دکتر ملک‌زاده  در بیمارستان‌های آموزشی درمان بیماران اورژانسی بسیاری از برنامه‌های آموزشی پزشکان را تحت الشعاع قرار داده‌ است.

معاون فرهنگستان علوم پزشکی کشور فرضیه "آموزش پزشکی بر اساس نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه" که برای تحقق آن آموزش پزشکی به وزارت بهداشت ملحق شد را شکست خورده نامید و تصریح کرد: "آموزش پزشکی وظیفه وزارت علوم و سر و سامان دادن به وضعیت بهداشتی و درمانی کشور از جمله اورژانس وظیفه وزارت بهداشت است. در حالی که وزارت بهداشت پس از عهده‌دار شدن آموزش پزشکی هیچکدام از این دو را به درستی انجام نمی‌دهد. "

وی افزود: "در گذشته با هدف افزایش تعداد پزشکان بیمارستانهای درمانی تبدیل به بیمارستانهای آموزشی شدند در حالی که استانداردهای لازم برای آنها فراهم نشد. حتی بیمارستان‌های آموزشی بسیار خوبی که در گذشته داشتیم به دلیل کمبود اعتبار و بودجه و اداره شدن آنها براساس تعرفه‌های دولتی به تدریج دچار فرسودگی‌، ناکارآمدی و افت کیفی شدند. "

وزیر اسبق بهداشت تصریح کرد: "به جرات می‌گویم اکثر بیمارستان‌های آموزشی کشور استاندارد ‌نیستند."

وی در ادامه روش آموزش پزشکی کشور را بسیار قدیمی و سنتی می‌خواند که نیازمند تحول و بازنگری است چرا که در آن توجه زیادی به مقوله بهداشت پیشگیری نشده است.


وی پذیرش بالای دانشجوی پزشکی را ناشی از سیاسی شدن بخشی از آموزش پزشکی کشور دانست که در نتیجه آن هیچ نیروی قدرت تعطیل کردن برخی دانشکده‌های پزشکی مازاد و فاقد استاندارد را ندارد.

وزیر اسبق بهداشت گسترش آموزش پزشکی از شهرهای بزرگ به اکثر نقاط کشور را نکته مثبت سیاست‌های توسعه آموزش پزشکی در گذشته می‌داند.

کد خبر 38737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز